Stefan Kayat

Stefan_Kayat_atop

Stefan Kayat tillhör onekligen den kategori av kostymbärare jag skulle klassa som “vintage-entusiaster”, kanske skulle jag rentav drista mig till att kalla honom klädnörd. Förstå mig rätt, i min värld är epitetet nörd en av de de största hedersbetygelser man kan ge en medmänniska. I Stefans fall tar det sig uttryck i en detaljkunskap om klassiska herrkläder från svunna år. Den detaljkunskapen i kombination med en uppenbar känsla för färg och passform gör att han har en självklar plats på denna sida. Intresset för framförallt klassisk tweed föddes någon gång runt den tid Stefan var medlem i svenska Tolkien-sällskapet, för många år sedan. Kanske inte den mest uppenbara ingången kan någon tycka. Men samtidigt, försök hitta större klassiska landsbygdsromantiker än Tolkiens hober. Jag möter Stefan på Sturekatten, ett av Stockholms äldsta kaféer. Stefan smälter in perfekt i sin gröna tredelade tweed-kostym.

Vad betyder stil för dig?
“Lika mycket som det har med kläder att göra så beror det på hur man beter sig som person. En som har stil är inte en sådan som spottar på gatan, tränger sig före i bussköer och sådana saker. Allt det där hänger ihop med varandra. Kläderna är en av aspekterna i en personlighet. Sen kan jag säga att jag själv inte bara har en stil, utan jag växlar litegrann. Jag klär mig inte alltid klassiskt. Det beror på vad jag ska göra och vad jag är på för humör.”

Kommer du ihåg din första kontakt med klassiskt herrmode?
“Det skulle väl varit när jag var riktigt liten. De som gick omkring på stan som var riktigt gamla då var ju födda på 1800-talet, och jag har minnen från när jag var liten att de äldre var klädda i hattar och överrockar – att de alltid var klädda på det sättet. Så det var väl min första exponering för det. Sen dröjde det länge innan jag började klä mig så själv, men någonstans i bakhuvudet har det väl legat kvar som en tidig influens.”

Stefan_Kayat_Full_tweedsuit_citat

Har du några stilförebilder?
“Det är så otroligt många olika, så det är svårt att isolera bara en. Jag kan nämna några stycken. De flesta brukar nämna prinsen av Wales på 20-talet. Han tog i lite mer med färger och mönster än vad jag skulle våga göra. Han var ju lite mer av en rebell. Man har ju tittat på gamla Hollywood-stjärnor, som Cary Grant, men jag skulle inte planka någon av dem. Det är ganska svårt att göra dessutom. Alla de där finns ju någonstans, Jack Buchanan, Fred Astaire och Gene Kelly. Det är klart att det har påverkat mig, man såg ju filmer när man växte upp. Singing in the rain t. ex. som ju är en pastisch på 20-talet, gjord på 50-talet. Men i alla fall, filmmediet är det som har påverkat mest. Någonstans så är ju mitt intresse mer för den Viktorianska och Edwardianska stilen, än 1900-talets herrmode, i och med att jag läste mycket Sherlock Holmes när jag växte upp. Jag har alltid haft en svaghet för tweed, och den fanns nog redan när jag var i nedre tonåren. Jag fick överta en del gamla kläder från min pappa, bland annat en gammal tweed-keps han hade haft. Den växte jag sedan ur, till mitt stora förtret.”

Finns det någon sak i din garderob som du tycker knyter ihop din stil på ett bra sätt?
“Nu varierar jag ju min klädstil såpass mycket, men ett av mina favoritplagg, som jag tror är ganska representativt för mig eftersom jag är både tweed-fanatiker och anglofil, är en unik brittisk tredelad kostym från 20-talet. Den är brun med svag röd rand. Den är från 1924 och var nog ganska ålderdomlig redan för den tiden.”

Stefan_Kayat_watchchainOm du bär tredelad tweed kan du lika gärna slå till med ett fickur, och om du slår till med ett fickur så är en fickurskedja ett måste

Vad är det för detaljer som gör den ålderdomlig för den tiden?
“Själva snittet är ganska smalt, figurnära med lite stoppning i axlarna, vilket i och för sig var typiskt även för början av 20-talet, men den saknar bland annat bröstficka och det skulle jag säga är mer typiskt för tiden runt 1900 blankt. Ärmhålen är väldigt små, så man känner det när man har den på sig. Stor rörelsefrihet med andra ord. Det finns andra detaljer också, som hur innerfordret är sytt, placering av biljettfickan med mera.”

Har du några tankar kring klassisk svensk stil?
“Jag uppfattar det som att den är ganska influerad av tysk stil, om man går så långt tillbaka som 30-40-talet och innan dess. Annars är det väl det som alla säger, att svenskarna är ganska försiktiga och återhållsamma. Både inom och utanför den klassiska världen så ärdet tydligt att det är svart och jeans-blått som är de stora favoriterna. Vintertid är det ju en skog av svart och jeans-blått överallt. Bryter man av från det så väcker man uppmärksamhet. Jag är ganska förtjust i färg, bland annat brunt. Det är ganska osvenskt av mig har jag förstått.”

Ja, men det kommer tillbaka nu
“Kanske lite tack vara italienarna. De är mer förtjusta i brunt, i synnerhet bruna skor. Det verkar många svenskar ha anammat nu. Det lyser ju upp litegrann häruppe.”

Stefan_Kayat_sturekatten_3Stefan smälter väl in med interiören på Sturekatten

Har du någon favoritepok för klassisk herrstil?
“Ja, som jag nämnde så var ju influenserna från sena 1800-talet och tidiga 1900-talet. Det har krupit framåt lite, jag har kommit att uppskatta 20- och 30-talet mer. Inte 40-talet så mycket, det börjar bli lite för vida byxor och axelvaddar. Hela 20-talet och början av 30-talet skulle jag säga ha blivit favoriter nu. Med det sagt så är en majoritet av mina kostymer från 60-talet, jag uppskattar att det är lite influerat av Edwardiansk stil. De är ganska figurnära med smala byxben, vilket jag tycker passar mig, inte heller alltför stora slag. Jag kan uppskatta stora slag också, det hittar man ju på 30-talet, men det är mer 60-talskostymer jag använder mig av till vardags.”

Vad har du för tankar kring framtiden för klassiskt herrmode?
“Det verkar som intresset blir större och större. Det är ju glädjande, med tanke på hur viktigt det är att börja tänka miljövänligt. Jag började köpa vintage redan på 80-talet, och då kunde man göra riktiga fynd, eftersom folk inte visste vad de hade. Man kunde hitta en gammal bonjour för 60 kronor. För att återknyta till din fråga så har ju jag och andra börjat inse att det finns en hållbarhetsmässig aspekt av det hela, att man inte kan köpa nytt hela tiden. I synnerhet att man inte ska uppmuntra dålig kvalitet. Det är som uttrycket ‘det är dyrt att köpa billigt’. Det skriver jag verkligen under på. Saker som inte görs med kvalitetstänk håller inte lika länge. Sen tär man på resurser och uppmuntrar företag som inte ger sina anställda tillräckligt betalt i låglöneländer. Men jag tycker det ser ljust ut. Det verkar vara så att man tittar mer på kvalitet, och att medvetandet blivit större om vad som är hållbart. En del har ju snöat in på skor och ägnar sig bara åt skor, men jag tror det andra kommer följa med. När man väl har satsat på kvalitetsskor så börjar man tänka på vad man ska ha till, och så börjar man kanske titta på kostymer, kvalitetskavajer och annat. Det är min förhoppning i alla fall.”

Har du något stiltips du skulle kunna dela med dig av?
“Jag gillar visserligen färg, men skulle nog jobba mer med subtiliteter, som strukturer och mönster. Det är sådant som är bra att vara medveten om från början, att man dels inte är för försiktig och bara använder släta strukturer och dels att man inte slår över för mycket åt andra hållet, med för mycket mönster/olika mönster med för många nivåer av kontrast. Även om jag har randigt och prickigt på mig så brukar jag försöka hålla ungefär samma nivå av kontrast och samma dimensioner. Så det ena inte tar ut det andra. Jag vill inte att det blir en jätteprickig fluga som skriker clown när jag har en subtil rand i kostymen, som då helt förlorar fokus på grund av en accessoar som överröstar.

Stefan_Kayat_shoesAnkelhöga oxford-skor i brunt läder passar ypperligt till grön tweed-kostym

Du kan även följa Stefan på Instagram.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *