Christian Quaglia

christop

Jag möter Christian på en sushi-restaurang vid Mariatorget på Södermalm i Stockholm en regnig novemberdag. Vi är bara något kvarter ifrån butiken Herr Judit på Hornsgatan – den  första butiken Christian startade under det namnet.

Sedan uppstarten av Herr Judit har han hunnit med mycket, bland annat starta ytterligare 2 butiker, starta ett eget klädmärke, skriva och publicera en bok om herrmode, vara stylist i TV-soffprogram och mycket annat. Han är kort och gott en företagare rakt igenom, även om han främst väljer att kalla sig kreatör. Christian älskar helt enkelt den kreativa processen i alla projekt han ger sig in i. Som person är han nästan bubblande av energi och med ett skratt som aldrig befinner sig särskilt långt bort. När vi efter avslutad lunch och lite småsnack om allt möjligt för in samtalet på herrkläder så är det svårt att inte smittas av Christians entusiasm kring ämnet. Hans svar och tankar kommer väldigt direkt. Dom tycks vara präglade av lika delar estetiska, pragmatiska som romantiserande idéer kring vad klassisk herrklädsel är. Han väver in alltifrån hur färger, passform och material samspelar rent estetiskt, med en målande beskrivning av historisk kontext.

Vad betyder stil för dig?
“Stil handlar för mig om att trivas i sitt eget skinn och att vilja uttrycka någonting. Att inte gömma sig, utan kommunicera genom den stil man har. Att ha en tanke med vad man har på sig.”

“Det handlar alltså inte om att man bara har köpt en skjorta för att man behöver en skjorta, utan varför man valt just den skjortan, och hur hänger den ihop med resten av garderoben man har hemma. Så att man har helt enkelt en tanke bakom sina inköp och varför man har på sig de kläder man har på sig.”

chris1Christian i en nedtonad outfit bestående av några av de mest signifikativa elementen i hans garderob: grön ytterrock & kashmirtröja

Kommer du ihåg din första kontakt med klassiskt herrmode?
“På något sätt har det alltid funnits där. Min pappa klädde sig väldigt klassiskt, om än i Miami Vice-anda. Vi talar ju ändå om 80-tal nu, i Italien. Så det var ju väldigt mycket glansiga kostymer och Armani-slipsar, loafers med tassels på. De där som är lite för snipiga nu. Så det har alltid funnits med, ingenting som bara helt plötsligt dök upp. Det har alltid varit en del av mitt uttryck skulle jag säga.”

Har du några stilförebilder?
Ja, jag tycker väldigt mycket om Yves Saint Laurent. Jag tycker att han är snygg i sin stil. Med enkla medel ser han proper, spännande och intellektuell ut, vilket jag gillar. Sen, kanske inte just som person, men jag tycker Ralph Lauren har gjort ett fantastiskt bra jobb. Han har anammat så många olika stilar inom herrmode, men alltid med en så otroligt stilsäker touch. Så oavsett om det är jeans á la 1800-tal, bankirstil, Dr Quinn, hahaha, eller om det är Purple label och lite 80-talsflört i hur lyxigt och vräkigt det känns, så tycker jag han har lyckats.”

Om du skulle välja en sak i hela din garderob som sammanfattar din stil, vilken skulle det då vara?
Det är en svinsvår fråga. Mina första tankar som dyker upp är jacka, klocka, skor och kashmirtröja. Men om jag ska koka ned det ytterligare så är jag en “jackoman”, jag är tokig i jackor. Jag kan köpa 3 gröna rockar för att de har 3 olika nyanser, eller för att den ena är dubbelknäppt och den andra är enkelknäppt och den tredje är vändbar. Så jackan är extremt viktig i min garderob.”

“Men om du menar att det på något sätt ska sammanfatta stilen så skulle jag ändå säga en grön kashmirtröja. Just för att få med färg, material och passform.”

Grön är alltså lite av din färg?
Grön är absolut min färg. Den är alltid en basfärg i min garderob. Allt från mossgrön eller brittisk racing green till mer utvattnat grönt. Olivgrönt också.”

chrisdetI mjuka men stilfulla plagg visar Christian prov på att en bekväm klädsel inte behöver vara nedklädd

Tycker du det finns en unik svensk stil och hur skulle du i så fall beskriva den?
Haha, en unik svensk stil… Om vi pratar om klassiskt herrmode så tror jag det är en blandning av Italien och England. Det är gärna italienska märken och italienska skräddare, men det är med en mer klassisk touch på det hela. Italienarna tar gärna ett varv till och har lite (inte enligt dem då men enligt oss) för korta byxben och ärmar, de kan twista till det på ett sätt som inte vi svenskar gör. Så även om vi bär samma napolitanska skräddare så håller vi det mera klassiskt á la England, som är lite mer propra i sin klassiska stil. Så där någonstans emellan skulle jag säga att den svenska stilen är.”

Har du någon favoritepok inom herrmode?
“20-tal, 20-tal, 20-tal.”

20-tal alltså?
“Sa jag 20-tal? Hahaha. Det är tidsandan. 1:a världskriget är över och nu ser man framåt och det finns en andra våg av modernismen. Kvinnan blir också frigjord. Det blir roligare att festa tillsammans. Om man tänker på charleston-klänningar som bara är helt raka, de korta frisyrerna, inga krinoliner, inga korsetter – det är liksom på något sätt den tidens 60-tal. Någon form utav frigörelse. Jag tror att herrmodet också blir lite mer extravagant. Det är vita smokingar och det är lite extra allt på något sätt, men fortfarande väldigt klassiskt med många attribut.”

“Sen kan jag gilla den eran överlag som sträcker sig nästan fram till 60-talet. Att var sak har sin plats och var sak har sin pryl. Om du har en cigarr så har du en cigarrhållare. Antingen i silver om du hade råd med det eller handgjord i läder med dina initialer i. Det är tiden innan tv, internet och så mycket annat som brusar runtom. Så det fanns tid till stil på ett helt annat sätt och det fanns också en efterfrågan till de här sakerna. Det var säkert dyrt då också att göra en cigarrhållare i silver eller läder, men idag är det nästan helt omöjligt. För det finns nästan ingen som gör det. Så jag gillar all den detaljrikedom som fanns då. Det är alltifrån hatt, käpp, fluga, att det fanns en speciell plånbok du hade i smokingen som var lite mer följsam. Det finns så mycket, det är så rikt, om man gillar kläder, mode och att uttrycka sig via kläder. Då finns det så många attribut att göra det med från den här perioden.”

Om vi istället blickar mot framtiden. Hur tror du den ser ut för klassiskt herrmode?
Jag tror att det ser ljust ut. Det finns en enorm glädje i klassiskt herrmode för tillfället, som jag tror kommer smitta av sig även på framtiden. Den glädjen bygger på att man värnar om sin stil och sina plagg. I det tror jag man kan må väldigt bra, för att man investerar på ett helt annat sätt än om man t. ex. är en jeans-snubbe och köper lite t-shirts här och lite jeans där. Det är lite mer konsumtion.”

“Det klassiska herrmodet kanske inte handlar om att ha hur många kavajer och kostymer som helst utan att ha de rätta kavajerna och kostymerna, som passar ens kropp och att sedan kombinera det ihop. Det är det som blir leken, att med samma kostym få flera olika uttryck, beroende på hur du kombinerar skjortans färg, dina accessoarer och dina skor. Hur du bär upp den. Det tror jag kommer smitta av sig på kommande generationer också, så framtiden ser ljus ut. Den här efterfrågan på kvalitet och uppskattningen av hantverket tror jag bara kommer bli bredare och större. Det är något som vi nu nördar om. Vi är kanske en liten klick, men klicken blir ju bredare.”

chrisskoEtt par bastanta brogues är ett bra stilval i ett regnruskigt Stockholm

Då avslutar vi med en fråga som verkligen är ditt specialområde: Stiltips?
“Ett allmänt stiltips är att inte köpa för mycket. Reducera, som man säger inom kokkonsten, till vad du faktiskt vill uttrycka och köp nyckelplagg till det. Köp inte för mycket, bli inte lockad till att ha för mycket utan koncentrera dig istället på vad du vill förmedla. Det är stilpoäng.”

Du kan även följa Christian på Instagram.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *